Τρίτη 15 Απριλίου 2014

Μονόδρομος η στροφή στον «πράσινο» τουρισμό


Η μείωση κατανάλωσης σε νερό και ηλεκτρική ενέργεια, η βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης, η προσέλκυση νέων πελατών, τα μακροπρόθεσμα επιχειρηματικά οφέλη είναι...

μερικοί από τους λόγους για την απόκτηση του πιστοποιημένου ευρωπαϊκού οικολογικού σήματος Eco – label.

Αναγνωρισμένο σ’ ολόκληρη την Ευρώπη, το οικολογικό σήμα Eco – label για τις υπηρεσίες τουριστικών καταλυμάτων, συμβάλλει στην ανταπόκριση των αυξανόμενων προσδοκιών των επισκεπτών στις ξενοδοχειακές μονάδες.

Έξι χώρες συμμετείχαν στο πρόγραμμα ShMILE2, το οποίο υλοποιείται εδώ και δύο χρόνια με τη συνεργασία πολλών φορέων από όλη τη λεκάνη της Μεσογείου και σχετίζεται με την τουριστική βιομηχανία.

Η Γαλλία, η Ιταλία, η Ιορδανία, η Τυνησία, η Αίγυπτος και η Ελλάδα έδωσαν το «παρών» στο διεθνές συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Ιορδανία, για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα από τις ξενοδοχειακές μονάδες, οι οποίες πέρασαν το πρώτο στάδιο του ελέγχου για την πιστοποίηση του οικολογικού σήματος.

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετείχαν 216 καταλύματα, εκ των οποίων, η Γαλλία αντιπροσώπευε το 22%, η Ιταλία το 21%, η Ελλάδα το 14%, η Ιορδανία το 19%, η Αίγυπτος το 15% και η Τυνησία το 8%. Πάνω δε από τα 2/3 του δείγματος αφορούν μικρομεσαίες μονάδες, με λιγότερο από 200 κρεβάτια και λιγότερους από 50 εργαζομένους.

Εδώ να σημειώσουμε ότι η Γαλλία κατέχει την πρωτιά σε ευρωπαϊκά Eco – label σήματα με 175 καταλύματα να διαθέτουν το πιστοποιημένο οικολογικό σήμα. Ακολουθεί η Ιταλία με 168 καταλύματα (σ.σ. το 2009 ήταν η πιο δραστήρια χώρα στην Ευρώπη με 200 σχετικές άδειες που στη συνέχεια όμως μειώθηκαν), ενώ η Ελλάδα διαθέτει 7 τουριστικά καταλύματα που διαθέτουν την πιστοποίηση του ευρωπαϊκού οικολογικού σήματος. Η δε Τυνησία αριθμεί πέντε καταλύματα.

Η συμμετοχή της Χαλκιδικής

Η παρουσία της Ελλάδας, στο πρόσφατο διεθνές συμπόσιο στην Ιορδανία, πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή της Χαλκιδικής και συγκεκριμένα της Ενωσης Ξενοδόχων, του Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) – ΙΤΑΜ και της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής.

«Είναι μια προσπάθεια στο τουριστικό κομμάτι η οποία θα αναδείξει και θα δώσει τη δυνατότητα στους ξενοδόχους, είτε πρόκειται για μικρά είτε για μεγάλα καταλύματα, να πιστοποιηθούν με το διεθνές περιβαλλοντικό σήμα Eco label», επισήμανε στον «ΑτΚ» ο πρόεδρος της ΕΞΧ, Γρηγόρης Τάσιος.

Οπως σημείωσε, θα μπουν οι επιχειρηματίες σε μια φιλοσοφία ''πράσινης διαχείρισης'' και παράλληλα ο προορισμός θα αποκτήσει υπεραξία περιβαλλοντικής πολιτικής. «Αυτό θα φέρει υπεραξία και στις τιμές των διανυκτερεύσεων και κατ' επέκταση και στην οικονομία του τόπου εκτός ξενοδοχείων», αναφέρει ο κ. Τάσιος και συμπληρώνει ότι «η πιστοποίηση μιας ξενοδοχειακής μονάδας με το ευρωπαϊκό οικολογικό σήμα θα βοηθήσει στην προσέλκυση τουριστών, κυρίως από την Κεντροδυτική και Βόρεια Ευρώπη, που είναι και ο στόχος για υψηλότερα βαλάντια».

Το πρώτο βήμα έγινε

Στο νομό Χαλκιδικής, από τα συνολικά 175 μέλη της ΕΞΧ, ένας βασικός πυρήνας 35 ξενοδοχείων συμμετείχαν στο πρόγραμμα ShMILE2, κατά τη διάρκεια του οποίου διοργανώθηκαν σεμινάρια, ημερίδες κ.ά.

Όπως ανέφερε στον «ΑτΚ» η σύμβουλος ανάπτυξης του συγκεκριμένου προγράμματος, Αναστασία Χατζηνικολάου, από τις 35 επιχειρήσεις οι 14 συμμετείχαν στα προγράμματα κατάρτισης. «Εκπαιδεύτηκαν πάνω στις θεματικές ενότητες, πολλές μέτρησαν τις δυνατότητες που είχαν σε σχέση με τις επενδύσεις που θα έπρεπε να κάνουν στην επιχείρηση ώστε να πιάσουν τα κριτήρια και από αυτές έξι κατέθεσαν πλήρη φάκελο για τη σχετική πιστοποίηση», ανέφερε στον «ΑτΚ» η κ. Χατζηνικολάου.

Για το αν είναι ικανοποιημένος ο πρόεδρος της ΕΞΧ, Γρηγόρης Τάσιος, από τον αριθμό των καταλυμάτων που μπαίνουν στην τελική ευθεία για την απόκτηση του οικολογικού σήματος, σημειώνει πως «οι συνάδελφοι δύσκολα μπαίνουν στη διαδικασία να πιστοποιηθούν περιβαλλοντικά, διότι υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατία και υψηλό κόστος. Όμως, μετράει το πρώτο βήμα που έχει γίνει και συνεχίζουμε σ’ αυτό το ρυθμό».

Οφέλη στην τοπική κοινωνία

Παρά το γεγονός ότι το ευρωπαϊκό οικολογικό σήμα Eco – label, δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στην Ελλάδα, υπάρχουν φιλοδοξίες ώστε να γίνει περισσότερο αναγνωρίσιμο.

«Γίνεται μεγάλη συζήτηση ώστε να υπάρξει μια πιο αποφασιστική στροφή για μια πιο υπεύθυνη τουριστική συμπεριφορά, η οποία έχει να κάνει και με θέματα περιβαλλοντικής διαχείρισης», εξηγεί στον «ΑτΚ» η κ. Χατζηνικολάου.

Για την πιστοποίηση υπάρχουν βασικά κριτήρια, τα οποία είναι υποχρεωτικά και έχουν να κάνουν με αμιγώς περιβαλλοντικά ζητήματα (εξοικονόμηση ενέργειας, διαχείριση νερού, θέμα περιβαλλοντικής συμπεριφοράς στο προσωπικό της επιχείρησης κ.ά.).

Επίσης, έχουν να κάνουν και με ζητήματα σχετικά με την ίδια τη συμπεριφορά των ανθρώπων μεταξύ τους, αλλά και σε σχέση με τις τοπικές κοινωνίες, τα τοπικά προϊόντα, τη σύνδεση με τον πολιτιστικό τομέα κ.ά.

«Στις ξενοδοχειακές μονάδες οι οποίες θα αποκτήσουν την πιστοποίηση του οικολογικού σήματος, θα πρέπει να γίνεται χρήση των τοπικών συγκοινωνιών, να υπάρχουν αναρτημένα τα ωράρια, να υπάρχουν ποδήλατα, και γενικότερα να υπάρχει μια διασύνδεση ανάμεσα στο ξενοδοχείο και την τοπική κοινωνία», αναφέρει στον «ΑτΚ» η περιβαλλοντολόγος μηχανικός – μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου Απονομής Οικολογικού Σήματος (ΑΣΑΟΣ) και χειρίστρια των θεμάτων του οικολογικού σήματος για τις τουριστικές εγκαταστάσεις, Χριστίνα Θεοχάρη.

Όπως η ίδια σημειώνει, στην Ελλάδα υπάρχουν 7 μονάδες με οικολογικό σήμα (Κορινθία, Χαλκιδική, Κρήτη, Ρόδο, Ζάκυνθο). Οι χώρες δε που έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία σε περιβαλλοντικά θέματα είναι οι σκανδιναβικές, ενώ παρατηρείται ότι τα τελευταία χρόνια και οι τουριστικοί πράκτορες αναζητούν πιστοποιημένα ξενοδοχεία με περιβαλλοντική ευαισθησία, αφού υπάρχει ζήτηση από τους πελάτες τους. Από τα σημαντικότερα κριτήρια των ταξιδιωτών – πελατών τους, για την επιλογή του καταλύματος, είναι η ποιότητα των υπηρεσιών και το κόστος, ακολουθούμενα από την άνεση και την προσβασιμότητα.

Ενδιαφέρον για την αειφορία

Αυξανόμενο είναι το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για τις επιδόσεις ενός ξενοδοχείου και μιας περιοχής σε σχέση με την αειφορία.

«Ως αειφορία εννοώ την ευρύτερη έννοια της περιβαλλοντικής πολιτικής, που έχει περάσει πλέον πέρα από το απλό πράσινο και συμπεριλαμβάνει ενδιαφέρον για την εφοδιαστική αλυσίδα, την εργασιακή πολιτική, τα τοπικά προϊόντα, τα τοπικά ήθη και έθιμα, όπως και την γενικότερη εταιρική κοινωνική ευθύνη μιας εταιρείας», λέει στον «ΑτΚ» η Ελένη Ανδρεάδη, υπεύθυνη προγράμματος της SANI GREEN.

Σύμφωνα με την ίδια, οι καλές περιβαλλοντικές επιδόσεις που επιβραβεύουν πιστοποιήσεις όπως το Eco - label και το Green Key αποτελούν ένα ιδιαίτερο και απαραίτητο πλέον θετικό πρόσημο στο συνολικό brand μιας υπεύθυνης και ανταγωνιστικής ξενοδοχειακής μονάδας, με πολλαπλά οφέλη στη λειτουργία της.

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Χασάπης, γεωπόνος και υπεύθυνος περιβαλλοντικής διαχείρισης πεντάστερης ξενοδοχειακής μονάδας που συμμετέχει στο πρόγραμμα, επισημαίνει ότι το οικολογικό σήμα Eco – label είναι από τα πιο αναγνωρισμένα σήματα και διαθέτει ισχυρά κριτήρια. «Σημαντικό είναι να περάσει το πρόγραμμα και στο προσωπικό της επιχείρησης, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο θα το μεταδώσει πολύ πιο εύκολα στον πελάτη», αναφέρει στον «ΑτΚ» ο κ. Χασάπης.

Ενέργεια, νερό, απόβλητα

Σύμφωνα με τους ειδικούς, μέσα από το οικολογικό σήμα γίνεται εξοικονόμηση ενέργειας, νερού, υπάρχει μείωση καταναλωτικών αποβλήτων (στερεών ή υγρών) κ.ά. Ερευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διετούς προγράμματος ShMILE2, έδειξε ότι η χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας περιορίζεται κατά μέσο όρο στο 30% του δείγματος. Περίπου το 50% από τα ξενοδοχεία είναι εξοπλισμένα με παράθυρα που εξασφαλίζουν ακουστική και θερμική μόνωση και με αυτόματες συσκευές κλεισίματος στα δωμάτια με κλιματισμό, όταν τα παράθυρα είναι ανοιχτά.

Σ’ ό,τι αφορά την εξοικονόμηση νερού, το 65% των ξενοδοχείων έχει εγκαταστήσει συσκευές για τη μείωση της ροής του νερού στα ντους. Περίπου 70% του δείγματος παρέχει πληροφορίες στους επισκέπτες σχετικά με την ορθή χρήση της απόρριψης λυμάτων.

Τέλος, για τα απόβλητα, η πλειοψηφία των ξενοδοχείων δηλώνει ότι το προσωπικό ασκεί χωριστές λύσεις συλλογής, αλλά μόνο στο 40% των περιπτώσεων οι επισκέπτες συμμετέχουν. Τα περισσότερα από τα ξενοδοχεία ισχυρίζονται ότι παρέχουν στους επισκέπτες είδη υγιεινής μιας χρήσης, αλλά περίπου το 50% είναι διαθέσιμα να παρέχουν στους επισκέπτες τα ίδια προϊόντα ξαναγεμίζοντας τα δοχεία.

Τα περισσότερα ξενοδοχεία παρέχουν πληροφορίες στους επισκέπτες για το πώς θα φτάσουν στο κατάλυμα ή σε άλλους προορισμούς με συλλογικά μέσα μεταφοράς.

Η πλειοψηφία του δείγματος (74%) είναι εφοδιασμένοι με περιοχές πρασίνου που αποτελείται από αυτόχθονα είδη φυτών και σχεδόν το 90% των ξενοδοχείων περιλαμβάνουν στο μενού τους τουλάχιστον δυο προϊόντα με τοπικά φαγητά.

Κατά μέσο όρο, το 90% των καταλυμάτων εκπαιδεύει το προσωπικό για την εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, η συμμετοχή όμως των επισκεπτών για τα ίδια θέματα, δεν υπερβαίνει το 70% του δείγματος.

10 λόγοι για οικολογικό σήμα

Η μείωση του λειτουργικού κόστους, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, αλλά κυρίως της εικόνας της επιχείρησης, είναι ορισμένα από τα θετικά αποτελέσματα που έχει η υιοθέτηση του οικολογικού σήματος. Ο «ΑτΚ» κωδικοποιεί τους 10 λόγους για την απόκτηση του ευρωπαϊκού οικολογικού σήματος Eco – label ως ακολούθως:

1. Μείωση της επίδρασης στο περιβάλλον: Ενας από τους στόχους του ευρωπαϊκού οικολογικού σήματος Eco – label είναι η μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της επιχείρησης καθώς και εκείνου των επισκεπτών της, ελαττώνοντας τη χρήση πόρων, περιορίζοντας τις εκπομπές CO2 και τις εκλύσεις ρύπων στον αέρα, στο νερό και το έδαφος και μειώνοντας σημαντικά την ποσότητα των απορριμμάτων.

2. Ανταπόκριση στις αυξανόμενες προσδοκίες των επισκεπτών: Τουλάχιστον 50% των ταξιδιωτών λαμβάνουν υπόψη στην επιλογή τουριστικού καταλύματος την πιστοποίησή του. Το 87% είναι έτοιμο να εμπιστευτεί ένα σήμα που εγγυάται πως το ταξίδι τους συνάδει με τις αρχές του βιώσιμου τουρισμού, ενώ το 30% των ξενοδοχείων που φέρουν το οικολογικό σήμα παρατήρησαν σημαντική επίδραση του σήματος στο ποσοστό πληρότητας.

3. Προσέλκυση νέων πελατών: Σύμφωνα με την έρευνα, σε 145 τουριστικούς πράκτορες στην περιοχή της Μεσογείου περισσότεροι από το 50% δηλώνουν πως ενδιαφέρονται να οργανώσουν ή να προσφέρουν φιλικά προς το περιβάλλον ταξίδια, με βάση την περιβαλλοντική ποιότητα του καταλύματος. Μάλιστα, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες είναι έτοιμοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή (5% έως 15% περισσότερο) για καταλύματα με οικολογική πιστοποίηση.

4. Μειωμένη κατανάλωση και κόστη: Υιοθετώντας μια προσέγγιση οικολογικής σήμανσης Eco – label βοηθάει στην εξοικονόμηση από 15% - 20% στους λογαριασμούς ύδρευσης και ενέργειας.

5. Βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης: Περισσότερα από 460 ξενοδοχεία έχουν το οικολογικό σήμα Eco – label, ενώ περισσότερα από 3.000 έχουν λάβει την πιστοποίηση Green Key και περίπου 395 έχουν λάβει την πιστοποίηση Green Globe. Το 22% των ξενοδοχείων με το Eco – label παρατήρησαν αύξηση στην αφοσίωση των πελατών.

6. Μακροπρόθεσμα επιχειρηματικά οφέλη: Συνεργαζόμενοι με άλλους στον τομέα και επιδεικνύοντας σωστές πρακτικές, υπάρχει βοήθεια στη διασφάλιση της προστασίας του τοπικού περιβάλλοντος.

7. Θεσμικές αλλαγές: Το οικολογικό σήμα επιτρέπει την πρόβλεψη των μελλοντικών κανονισμών σχετικά με την προσπάθεια για ενεργειακή απόδοση ενάντια στην κλιματική αλλαγή, την παροχή υπηρεσιών υγείας, τη διαχείριση κινδύνου κ.ά.

8. Κίνητρα στο προσωπικό: Εάν τα μέλη του προσωπικού της επιχείρησης αντιληφθούν ότι ο επιχειρηματίας νοιάζεται για βιώσιμη ανάπτυξη, θα αισθανθούν πως εργάζονται για έναν πλήρως εμπορικό οργανισμό, που ωστόσο ενδιαφέρεται περισσότερο. Αυτό θα αυξήσει την παρακίνηση, την αφοσίωση και την αποτελεσματικότητα του προσωπικού.

9. Βελτίωση σχέσεων με εργολήπτες και προμηθευτές: Μια επιτυχημένη περιβαλλοντική πολιτική αγορών επιτυγχάνει βελτιώσεις στην περιβαλλοντική απόδοση και δημιουργεί σχέση εμπιστοσύνης με τους εργολήπτες και τους προμηθευτές. Το Eco – label υποστηρίζει την ανάπτυξη τοπικής παραγωγής τροφίμων και μικρές εφοδιαστικές αλυσίδες.

10. Αύξηση θετικού οράματος της εταιρίας: Οι εκθέσεις και οι προωθητικές εκδηλώσεις αποτελούν ιδανικό μέρος για την παρουσίαση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας στους επιχειρηματικούς συνεργάτες και πελάτες.
agelioforos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...